Martin Smolka (1959) Vystudoval skladbu na AMU a soukromě u Marka Kopelenta. V roce 1983 spoluzaložil AGON, soubor specializovaný na současnost i historii hudební Nové hudby, který se na přelomu 80. a 90. let stal nejvýznamnějším zprostředkovatelem repertoáru světové hudební avantgardy na naší scéně. Jeho skladby mu vydobyly uznání doma i v zahraničí a v současnosti se hrají na mnoha místech v Evropě, v Severní Americe i v Japonsku, včetně prestižních festivalů jako Donaueschinger Musiktage, Eclat Stuttgart, Wittener Tage für neue Kammermusik, Musik-Biennale Berlin, musica viva Munich, Pražské jaro nebo Bang on a can-Marathon (New York). Jeho kompozice nahrála řada rozhlasových stanic a byly vydány na CD (Arta Records v Praze a col legno/NEOS v Mnichově), od roku 2000 vydává jeho partitury nakladatelství Breitkopf und Härtel v německém Wiesbadenu. V Čechách je z jeho práce nejznámější opera Nagano, díky ohlasu inscenace v Národním divadle v Praze (cena Alfréda Radoka 2004). Výběrově píše i pro divadlo a pro film (naposledy hudba k němému filmu Ernsta Lubitsche Die Puppe). Od roku 2003 učí kompozici na JAMU v Brně. Smolka v instrumentálních skladbách napodoboval městské i přírodní zvuky (lodní a vlakové sirény, rachot strojů, zvuky deště a mnohé jiné), přičemž tyto zvukové vzpomínky spoluurčovaly výraz jeho hudby, často nostalgický či groteskní, někdy obojí zároveň (např. skladby Déšť, nějaké okno, střechy, komíny, holubi a tak..., a taky železniční mosty, Rent a ricercar aj.). Nápodoba reálných zvuků ho přivedla k mikrointervalům, které pak používal různými způsoby, mj. k deformaci tonálních trojzvuků a melodií (např. Ach, mé milé c moll pro ansámbl). Hojné užívání citátů, aluzí a perzifláží vyvrcholilo v orchestrální skladbě Remix, Redream, Reflight . V posledních letech se hodně věnoval vokální hudbě (mj. Walden, the Distiller of Celestial Dews pro sbor, Psalmus 114 pro sbor a orchestr). O tom, jak komponuje, napsal několik článků: Co a jak dělám s mikrointervaly (německy v MusikTexte 97/2003, polsky v Glissando 17/2011), Citát, hudba o hudbě (2008, dosud nepublikováno), Ohryzaná tužka v HIS Voice 6/2008. |