Premiéra 28.8.2015, 20:30 - Divadlo Antonína Dvořáka
Libreto je založeno na textech Gertrudy Stein: "Co jsou to mistrovská díla a proč je jich tak málo" (1937) a na krátkých výňatcích z knihy-deníku "Války, která jsem zažila" (1944-45).
Na svou operu z minulých Ostravských dní se znovu zaměřil Petr Kotík a jeho Mistrovská díla na texty Gertrudy Stein provedou v nové úpravě opět sopranistka Kamala Sankaram a houslistka Pauline Kim Harris a mužský pěvecký ansámbl. Nově inscenuje v Divadle Antonína Dvořáka (20.30) tandem Jiří Nekvasil a David Bazika. „O co ti jde, když tvoříš (nejen umělecké dílo) – jde ti o identitu sebe sama nebo o entitu, tedy o dílo samotné? Jde ti o sebe nebo o to, co děláš? Pokud ti jde o identitu, mistrovské dílo nikdy nevytvoříš, i když je možné dosáhnout rychlého úspěchu. Protože mistrovské dílo není obrazem tebe nebo tvé doby (identity), je vždy obrazem sebe sama (entity). Totiž existence a význam díla (tedy mistrovského díla) musí být nadčasové. Stojí mimo identitu s kýmkoliv a čímkoliv“, uvádíme z myšlenek originální americké spisovatelky Gertrudy Stein.
Kamala Sankaram, soprán (New York)
Tomás Cruz, tenor (New York)
Jeffrey Gavett, baryton (New York)
Adrian Rosas, bas (New York)
Pauline Kim Harris, housle (New York)
Petr Kotík, dirigent (Ostrava/New York)
Jiří Nekvasil, David Bazika, scénická realizace (Ostrava)
Marta Rozkopfová, kostýmy
George Lewis
Premiéra 28.8.2015, 18:30 - Divadlo Jiřího Myrona
Experimentální opera afroamerického skladatele na pozadí historických událostí USA. Alegorie o míře sporů ve společnosti, které se dotýkají každého z nás.
Nová opera se zpěváky z Chicaga i New Yorku. Neodolali jsme a opět jsme předposlední večer festivalu věnovali operním událostem. Zřejmě zcela poprvé v České republice zazní soudobá afroamerická opera (Divadlo Jiřího Myrona, 18.30). Její autor George Lewis je vyhlášený profesor Kolumbijské univerzity, skvělý trombonista a vynikající člověk. Přiveze s sebou tři afroamerické zpěváky i divadelního režiséra z Los Angeles Seana Griffina. Jeho Afterword je alegorií o míře sporů ve společnosti, které se dotýkají každého z nás. Jako primární zdroj libreta a četných operních scén slouží prvky z knihy George Lewise o AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians/ Asociace pro podporu tvořivých hudebníků). AACM byla založena roku 1965 v chicagské čtvrti South Side. Získala mezinárodní uznání za hlavní roli, kterou sehrála v historii amerického avantgardního jazzu a nové a experimentální hudby. Rozsáhlý článek o tomto skladateli i díle přináší z pera Pavla Klusáka srpnová Harmonie.
Joelle LaMarre, soprán (Chicago)
Gwendolyn Brown, alt (Chicago)
Julian Terrell Otis, tenor (Chicago)
Rolf Gupta, dirigent (Kristiansand)
Sean Griffin, scénická realizace (Los Angeles)
Kotíkova komorní opera ve světové premiéře - MS Deník, Břetislav Uhlář, 7. 8. 2015
Místrovská díla Petra Kotíka opět v Ostravě - TopVIP.cz, Denisa Dvořáková, 7. 8. 2015
Ostravské dny nabídnou exkurzi do jiného světa. I letos je program opravdu výjimečný - ostrava.cz, 18. 8. 2015
Národní divadlo moravskoslezské opět hostí Ostravské dny! - TopVIP.cz, Marcel Vašák, 21. 8. 2015
V Ostravě začal festival nové a experimentální hudby - MS Deník, Markéta Humplíková, 22. 8. 2015
Národní divadlo moravskoslezské opět hostí Ostravské dny! - infoportaly.cz, 25. 8. 2015
Národní divadlo moravskoslezské hostí Festival Ostravské dny - EuroZprávy.cz, Tereza Kvapil Pokorná, 23. 8. 2015
Pozvánka na Ostravské dny 2015 - TV Polar, Regionální zprávy, ve stopáži 7:40